Ile czasu ładuje się samochód elektryczny?

ile-czasu-laduje-sie-samochod-elektryczny

Popularność samochodów elektrycznych rośnie z roku na rok, również w naszym kraju. Pod koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było już niemal 57 tysięcy tego rodzaju pojazdów - zarówno osobowych, jak i użytkowych. Jednak mimo coraz większego zainteresowania kierowców, "elektryki" wciąż kryją wiele tajemnic i są zagadką nawet dla miłośników motoryzacji. Mowa tu między innymi o czasie potrzebnym do uzupełnienia energii w samochodzie elektrycznym. Jest on zależny od kilku kwestii, a w tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości z tym związane. Zapraszamy do lektury!

Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego? 

Właściciele samochodów z silnikiem spalinowym są przyzwyczajeni do tego, że proces tankowania auta benzyną trwa maksymalnie kilka minut (do pełna). Jest to więc szybkie i bezproblemowe, a duża liczba dostępnych stacji sprawia, że można dokonać tego niezależnie od miejsca, w którym aktualnie znajduje się pojazd.

W przypadku aut elektrycznych sytuacja wygląda nieco inaczej. Naładowanie samochodu tego typu trwa dłużej, a wynika to z dużych pojemności baterii, różnych mocy ładowarek dostępnych na ogólnodostępnych stacjach, a także stopnia skomplikowania samego procesu, który składa się z kilku etapów. W efekcie czas ładowania pojazdu elektrycznego może trwać zarówno kilkadziesiąt minut, jak i... godzin

Jak to obliczyć? Aby uzyskać orientacyjny czas ładowania akumulatora, możesz podzielić jego pojemność netto przez moc ładowania. 

Przykład. Jeżeli pojemność akumulatora w Twoim samochodzie wynosi 60 kWh i chcesz naładować go w gniazdku 230 V o mocy 2,3 kW, czas ładowania wyniesie około 26 godzin. Jeżeli jednak skorzystasz z ładowarki o mocy 7,2 kW, czas ten skrócisz do nieco ponad 8 godzin.

Od czego zależy czas ładowania samochodu elektrycznego?

Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od wielu czynników, którym warto przyjrzeć się nieco bliżej. Pozwoli to zyskać wiedzę na ten temat i znaleźć sposoby, dzięki który czas potrzebny na ładowanie "elektryka" będzie dużo krótszy.

1. Pojemność baterii

Jak wspomnieliśmy wcześniej, każde auto elektryczne posiada akumulator o dużej pojemności, ponieważ tylko dzięki temu możliwe jest podróżowanie takim samochodem na długich dystansach. Zasada jest prosta - im większa bateria, tym dłuższy proces ładowania. Jej pojemność podawana jest w kilowatogodzinach (kWh), a we współcześnie produkowanych pojazdach tego typu wynosi ona najczęściej od 28 kWh do 100 kWh.

2. Rodzaj prądu 

Wśród ogólnodostępnych stacji ładowania wyróżniamy te AC oraz DC. Pierwsze z nich wykorzystują prąd zmienny, który w trakcie procesu przekształcany jest na prąd stały. W przypadku napięcia 230 V ładowanie baterii samochodu może trwać nawet kilkanaście-kilkadziesiąt godzin, dlatego o wiele lepiej korzystać z ładowarek wykorzystujących prąd trójfazowy o napięciu 400 V.

Jednak zdecydowanie najlepszą opcją dla właścicieli samochodów elektrycznych są ładowarki DC dostępne na stacjach szybkiego ładowania. Dzięki nim cały proces można skrócić do zaledwie kilkudziesięciu, a w niektórych przypadkach nawet do kilkunastu minut.

3. Rodzaj samochodu i moc ładowania

Dostępne na rynku samochody elektryczne znacząco różnią się od siebie pod względem parametrów, w tym maksymalnej mocy ładowania. W jednym modelu może ona wynosić kilka kW, a w innych 22 kW - oczywiście krótszy będzie czas potrzebny na naładowanie tego drugiego.

Zasada jest prosta - im większa maksymalna moc ładowania samochodu, tym większe szanse na to, że proces jego całkowitego naładowania przebiegnie szybciej.

4. Stan naładowania baterii

To dość oczywista kwestia - jeżeli bateria w samochodzie elektrycznym została całkowicie rozładowana, proces jej ładowania będzie trwał dłużej niż w przypadku częściowego rozładowania (np. 50-60%).

5. Warunki pogodowe

Co ciekawe, w przypadku ładowania samochodu elektrycznego, warto zwrócić uwagę na temperatury zewnętrzne. Proces przebiega bowiem najsprawniej, jeżeli wynoszą one około 20-25 stopni Celsjusza. 

Jak ładować samochód elektryczny? Dostępne metody - stacja ładowania lub domowy wallbox

Prędkość ładowania samochodu elektrycznego w dużej mierze zależy od wybranej metody ładowania. Warto bliżej przyjrzeć się każdej z nich, by znaleźć rozwiązanie idealne dla siebie i znacząco skrócić czas, a także obniżyć koszt ładowania.

Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji

Choć infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych wciąż pozostawia wiele do życzenia, w naszym kraju z roku na rok powstaje coraz więcej tego rodzaju punktów. I, co bardzo ważne, często są to tzw. szybkie stacje ładowania DC, które wykorzystują prąd o bardzo dużej mocy (nawet 350 kW). Dzięki temu naładowanie samochodu elektrycznego jest coraz łatwiejsze i trwa mniej czasu - zwykle do godziny.

Oczywiście na trasie możesz spotkać również stacje ładowania AC, które stosunkowo długo ładują pojazdy elektryczne. Dlatego przed wyruszeniem w drogę warto dokładnie sprawdzić, jakie punkty będą do twojej dyspozycji i czy w ogóle będziesz mógł z takowych skorzystać.

Ładowanie auto elektrycznego w domu

Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura sprawia, że wielu właścicieli "elektryków" decyduje się na ładowanie samochodu w domu. W tym przypadku istnieją dwa rozwiązania - zwykłe gniazdko albo ładowarka typu wallbox.

1. Ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka

Jest to powszechnie dostępna, ale niestety zdecydowanie najbardziej czasochłonna metoda. Ładowanie z gniazdka o napięciu 230V i natężeniu 16A, w którym płynie prąd zmienny, może trwać kilkanaście, a w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt godzin - w zależności od pojemności akumulatora. W efekcie jest to mało komfortowe, a do tego niezbyt ekonomiczne.

2. Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarką typu wallbox

Na szczęście coraz większą popularnością wśród właścicieli samochodów elektrycznych cieszą się domowe stacje ładowania, które można zakupić w wielu wariantach. Szczególnie dużą popularnością cieszą się tzw. wallboxy, czyli szybkie ładowarki naścienne, o mocy nawet do 22 kW. Wykorzystują one prąd zmienny z gniazdek, a do ich użytkowania niezbędne jest tylko doprowadzenie „trzeciej fazy”, czyli instalacji gwarantującej prąd o napięciu 400 V. Efekt? Domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych pozwala skrócić cały proces do 4-10 godzin (w zależności od modelu auta).

Najbardziej ekonomiczne jest zintegrowanie domowych stacji ładowania prądem z instalacją fotowoltaiczną - dzięki temu możliwe jest znaczące zmniejszenie zużycia energii, a co za tym idzie zyskanie sporych oszczędności.

Jak skrócić czas ładowania samochodu elektrycznego?

Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z ogólnodostępnych stacji DC albo instalacja wallboxa do ładowania samochodu elektrycznego w domu. Szczególnie polecana jest ta druga opcja, dzięki której zyskasz możliwość naładowania baterii w nocy, co ułatwi użytkowanie samochodu na co dzień i zapewni Ci całkowitą elektromobilność.

Co jest potrzebne do naładowania auta elektrycznego? O kablach ładowania

W przypadku samochodu elektrycznego do naładowania baterii potrzebne są ładowarka oraz odpowiedni przewód zasilający. Ten drugi zawsze otrzymasz wraz z zakupionym pojazdem.

Jeżeli czas ładowania baterii samochodu elektrycznego jest bardzo długi, być może konieczna okaże się wymiana kabla na taki z wyższej półki jakościowej. Pamiętaj tylko, by sprawdzić jego parametry i zainwestować w przewód kompatybilny z Twoim typem samochodu.

Jak częste powinno być ładowanie akumulatora samochodu elektrycznego?

Wiesz już, jaki jest czas ładowania tych pojazdów, ale warto wspomnieć jeszcze o częstotliwości. To, jak często przeprowadzane będzie ładowanie, zależy przede wszystkim od eksploatacji pojazdu. Mówiąc proście, im częściej jeździsz, tym częściej będziesz musiał uzupełniać prąd w akumulatorze.

W przypadku samochodów elektrycznych o zasięgu minimum 300 km, zwykle wystarczające okazuje się ładowanie raz na tydzień (w przypadku normalnej eksploatacji - np. dojazdu do pracy czy na zakupy).

Ile prądu zużywa pojazd elektryczny?

Ilość prądu zużywanego przez samochód elektryczny zależy przede wszystkim od jego specyfikacji, rodzaju baterii czy ekonomii jazdy. Średnio jest to około 17 kWh na 100 km, a więc stosunkowo niewiele.

Inwestując w nowoczesny pojazd o niskim zużyciu energii, zmniejszysz tę wartość - zachęcamy więc do sprawdzenia oferty naszego salonu. Znajdziesz w nim między innymi jeden z najnowocześniejszych "elektryków" na rynku, czyli Toyotę BZ4X, która zapewni Ci spore oszczędności, maksymalnie krótki czas ładowania oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Autor: Piotr Czernecki