Jazda na półsprzęgle - co powoduje w samochodzie?
Sprzęgło to element niezwykle istotny - nie tylko w pojazdach z manualną, ale również automatyczną skrzynią biegów. Większość kierowców doskonale wie, jak go używać, jednak nawet doświadczone osoby popełniają duży błąd i jeżdżą na wciśniętym do połowy pedale sprzęgła. Może to negatywnie wpływać nie tylko na żywotność tego elementu, ale również doprowadzić do większych awarii. Jakich? Sprawdź, czym grozi jazda na półsprzęgle i jaka powinna być technika jazdy, by ominęły Cię różnego rodzaju usterki!
Sprzęgło w samochodzie, czyli łącznik silnika ze skrzynią biegów
O tym, jaka jest rola sprzęgła w samochodzie, powinien wiedzieć każdy, kto posiada prawo jazdy. W praktyce jednak bywa z tym różnie, dlatego warto powiedzieć na jego temat nieco więcej.
Sprzęgło samochodowe łączy silnik ze skrzyni biegów, a jego najważniejszym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowy z koła zamachowego na skrzynię biegów. Odpowiednie operowanie nim umożliwia odłączanie tarczy sprzęgła od koła zamachowego przymocowanego do wału korbowego, co z kolei pozwala na płynną zmianę biegów.
Kluczowe jest więc prawidłowe naciskanie sprzęgła - podczas ruszania należy powoli i stopniowo puszczać jego pedał, przy jednoczesnym dodawaniu gazu. Dzięki temu element ten będzie sprawny przez bardzo długi czas i nie trzeba będzie wymieniać go nawet przez 200-250 tysięcy przejechanych kilometrów.
Niestety, wśród nawyków kierowców znajduje się między innymi jazda na półsprzęgle. Może to mieć bardzo negatywne skutki, a także narazić właściciela samochodu na bardzo duże koszty.
Co powoduje jazda na półsprzęgle? Nawet awarię skrzyni biegów!
O jeździe na półsprzęgle mówimy wtedy, gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty do połowy i tym samym zbyt długo załączony - zarówno podczas ruszania, jak i normalnej jazdy, gdy konieczna jest częsta zmiana biegów. Co więcej, niektórzy kierowcy wciskają sprzęgło nawet wtedy, gdy nie ma takiej konieczności, czym wprawiają jego tarcze w ruch. W efekcie dochodzi do ścierania ich okładziny, co prowadzi do szybszego zużywania się tego podzespołu. Niewłaściwy styl jazdy i zbyt długie trzymanie stopy na pedale sprzęgła w trakcie ruszania czy przyspieszenia może także doprowadzić do jego spalenia, o czym świadczy nieprzyjemny zapach.
Dlaczego nie warto jeździć na półsprzęgle? Ponieważ jest ono wtedy silnie eksploatowane i ulega uszkodzeniu. Wpływa to na żywotność sprzęgła, a także zwiększa ryzyko awarii skrzyni biegów oraz zniszczenia koła zamachowego. A to wiąże się z koniecznością zakupu nowych podzespołów i bardzo dużymi kosztami, zwłaszcza wtedy, gdy konieczna jest również wymiana istotnego elementu, jakim jest koło dwumasowe (cena takiego kompletnego zestawu sprzęgła jest naprawdę wysoka).
Po czym rozpoznać zużyte sprzęgło?
Niepokojącym objawem jest tzw. ślizgające się sprzęgło. Oznacza to, że nawet wtedy, gdy całkowicie zwolnisz pedał sprzęgła, samochód będzie przez chwilę zachowywał się tak, jakby był on wciśnięty. Silnie eksploatowane sprzęgło można rozpoznać również po tym, że samochód nie reaguje w początkowej fazie jego odpuszczania oraz gdy utrudnione jest wrzucanie biegów w trakcie jazdy. Objawy te mogą świadczyć nie tylko o tym, że okładziny tarczy sprzęgła uległy zużyciu, ale nawet o awarii przekładni.
Pamiętaj - sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego, a jego uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów. Niestety, wielu kierowców operuje sprzęgłem nieprawidłowo i nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji popełnianych błędów.
Kierowco - tych błędów związanych z jazdą i ruszaniem na sprzęgle unikaj!
Każdy kierowca powinien dopracować swój styl jazdy, by w pierwszej kolejności unikać jeżdżenia na półsprzęgle. Najczęściej dochodzi do tego podczas jazdy w korkach, co wymusza na kierowcach częste zmiany biegów. W takiej sytuacji błędem jest trzymanie nogi na pedale i jego docisk jeszcze po ruszeniu. Powodem zużywania się podzespołu jest też ruszanie na półsprzęgle oraz dojeżdżanie do skrzyżowania z wciśniętym sprzęgłem. Jeżeli chcesz uniknąć problemu, warto wyrobić sobie nawyk zwalniania sprzęgła tuż po ruszeniu oraz wciskania go dopiero przed zatrzymywaniem się, np. na światłach. Problem jazdy na półsprzęgle często dotyczy kobiet, które wsiadają za kierownicę w butach na wysokim obcasie - warto wymienić je na takie z płaską podeszwą.
Do innych błędów związanych z niewłaściwym użytkowaniem sprzęgła, jakich warto unikać, zaliczamy:
- zrywne ruszanie czy gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła, które prowadzi do szarpnięć i dodatkowych, niepotrzebnych ruchów auta;
- zmienianie biegów, gdy pedał sprzęgła nie jest wciśnięty do końca, co może doprowadzić do uszkodzenia całego układu i konieczności wizyty u mechanika;
- ruszanie przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, co może zwiększyć ryzyko szybszego spalenia sprzęgła.
Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu sprzęgła - najlepiej w zaufanym serwisie. Pozwoli Ci to uniknąć ewentualnych problemów i dodatkowych kosztów.
Autor: Piotr Czernecki