Hybryda a hybryda plug-in - czym się różnią?

Na polskich drogach coraz częściej spotkać można samochody hybrydowe, które w ostatnich latach znalazły spore grono wielbicieli. Wynika to z wielu zalet tego rodzaju pojazdów, w których doskonałe osiągi łączą się z niskim zużyciem paliwa i emisją CO2, cichą pracą oraz niezawodnością. Zanim jednak dołączysz do użytkowników hybryd, powinieneś dowiedzieć się o nich jak najwięcej. Istnieje bowiem kilka rodzajów tego napędu, które różnią się od siebie pod wieloma względami. My zajmiemy się dzisiaj dwoma najważniejszymi - klasyczną hybrydą (HEV) oraz Plug-In Hybrid (PHEV). Czym charakteryzuje się każdy z tych napędów? Jakie są różnice między nimi? I w końcu - które rozwiązanie wybrać?
Czym jest samochód hybrydowy (HEV)?
Zacznijmy od podstaw, a więc klasycznej hybryda, której historia sięga... 1900 roku. To właśnie wtedy, na Wystawie Światowej w Paryżu, Ferdynand Porsche zaprezentował pierwszy samochód spalinowo-elektryczny (Lohner-Porsche Mixte Hybrid). Model ten nie odcisnął jednak wielkiego piętna na motoryzacji. Na przełom musieliśmy czekać niemal sto lat. W 1997 roku Toyota wprowadziła na rynek swoją pierwszą seryjnie produkowaną hybrydę - Prius. Był to samochód, który wyznaczył nowe trendy i sprawił, że japoński producent stal się prawdziwym pionierem w tej dziedzinie.
Czym w takim razie jest klasyczna hybryda (HEV - Hybrid Electric Vehicle)? To pojazd, w którym połączone zostały dwa źródła napędu, czyli silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Oba układy współpracują ze sobą, co prowadzi z jednej strony do zwiększenia efektywności paliwowej i ograniczenia emisji spalin, a z drugiej do poprawy osiągów. Główne źródło napędu w klasycznej hybrydzie stanowi silnik spalinowy, który działa na dłuższych trasach oraz w trakcie przyspieszania. Jego zadaniem jest również ładowanie baterii. Napęd elektryczny z kolei wspomaga jednostkę spalinową, np. wtedy, gdy potrzebna jest większa moc. Co więcej, może on samodzielnie napędzać pojazd - podczas jazdy przy niskich prędkościach albo na krótkich dystansach (np. w mieście).
To jednak nie wszystko. W hybrydowym układzie napędowym, oprócz silnika benzynowego oraz elektrycznego, istotną rolą odgrywa również akumulator (bateria trakcyjna). Jego zadaniem jest magazynowanie energii elektrycznej, a ładuje się podczas hamowania i - niekiedy - w wyniku działania silnika spalinowego. O tym, który napęd ma być używany w danym momencie, decyduje natomiast specjalny system zarządzania energią.
Klasyczna hybryda jest więc samochodem o stosunkowo prostej budowie napędu. Nie wymaga zewnętrznego źródła ładowania i jest szczególnie efektywna w mieście, zapewniając kierowcom komfort jazdy oraz spore oszczędności.
Klasyczna hybryda - najważniejsze zalety
HEV to rodzaj hybrydy, który od lat cieszy się dużą popularnością wśród kierowców. Wynika to z kilku istotnych zalet tego napędu. Do tych najważniejszych zaliczamy przede wszystkim:
- niskie zużycie paliwa - dzięki wspomaganiu silnika spalinowego przez elektryczny spalanie jest niższe niż w samochodach z tradycyjnym silnikiem benzynowym, co jest szczególnie widoczne w ruchu miejskim (częste hamowanie i ruszanie pozwala na odzyskiwanie energii);
- niską emisję spalin - klasyczne hybrydy emitują mniej CO2 i innych zanieczyszczeń niż tradycyjne auta benzynowe, a w trybie elektrycznym (np. przy niskich prędkościach) są całkowicie bezemisyjne, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza;
- brak konieczności ładowania z gniazdka - napęd typu HEV nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu, ponieważ akumulator zasilany jest automatycznie podczas jazdy (np. w trakcie hamowania albo podczas pracy silnika spalinowego);
- cichą i komfortową jazdę - przy niskich prędkościach tego typu pojazd może poruszać się na samym silniku elektrycznym, dzięki czemu jest cichy, zaś płynne przełączanie między oboma napędami zwiększa wygodę;
- dłuższą żywotność akumulatora - baterie w HEV są stosunkowo niewielkie i mniej eksploatowane, co przekłada się na ich dłuższą, bardziej niezawodną pracę.
Wpływ na dużą popularność aut hybrydowych HEV mają także bardzo dobre osiągi oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa i multimedialne. Wszystko to sprawia, że decyduje się na nie wielu współczesnych kierowców.
Czym jest i jak działa hybryda Plug-In (PHEV)
Świat motoryzacji znany jest z tego, że dynamicznie się zmienia i ewoluuje. Nie inaczej jest w przypadku napędów hybrydowych, które - w dużej mierze za sprawą Toyoty - ulegają ciągłemu udoskonalaniu. Najlepszym dowodem na to jest Plug-In (PHEV), czyli najnowocześniejsza hybryda, która od tej klasycznej różni się pod wieloma względami.
Co ją wyróżnia? Przede wszystkim Plug-In posiada większy akumulator, który może być ładowany z zewnętrznego źródła - np. za pomocą zwykłego gniazdka elektrycznego albo specjalnej ładowarki. W praktyce jest to niezwykle korzystne dla kierowców, ponieważ samochód z tym napędem może przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów wyłącznie w trybie elektrycznym. Jeżeli dodamy do tego możliwość odzyskiwania energii w napędzie PHEV (tak jak w klasycznej hybrydzie), zyskamy ogromne możliwości związane z podróżowaniem i jeszcze większą mobilność.
To jednak nie wszystko. Hybrydy plug-in (PHEV) zużywają bardzo mało paliwa (np. 1-2 l/100 km), ponieważ przez większość czasu mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym, zupełnie bez użycia benzyny. W praktyce, jeżeli kierowca regularnie ładuje auto i pokonuje krótkie dystanse (np. codzienne dojazdy do pracy), może niemal w ogóle nie używać paliwa. Dzięki temu hybrydy Plug In są uznawane za niezwykle ekonomiczne i mogą generować ogromne oszczędności - zwłaszcza w dłuższej perspektywie.
Hybryda typu Plug-In - najważniejsze zalety
Napęd hybrydowy Plug-In to prawdziwa rewolucja w świecie motoryzacji. Jego liczne zalety sprawiają, że jest coraz częściej wybierany przez wymagających kierowców. Decydując się na taki samochód, możesz liczyć na:
- jazdę wyłącznie na prądzie - dzięki większemu akumulatorowi PHEV może przejechać od 50 do nawet 100 kilometrów bez użycia paliwa, dlatego jest samochodem idealnym do codziennych dojazdów do pracy czy poruszania się po mieście;
- niskie zużycie paliwa - przy regularnym ładowaniu (na przy użyciu domowego gniazdka lub na stacji) spalanie w samochodach hybrydowych typu Plug-In wynosi zaledwie 1-2 l/100 km, co daje spore oszczędności na paliwie;
- brak obaw o zasięg - gdy bateria się wyczerpie, PHEV może korzystać wyłącznie z silnika spalinowego, dlatego kierowca może podróżować na długich trasach bez obaw o dostępność ładowarek (to plus zwłaszcza względem aut elektrycznych);
- jeszcze większą ekologiczność - PHEV generuje jeszcze mniejszą emisję CO2, a w miastach pozwala podróżować w trybie zeroemisyjnym.
Wszystko to sprawia, że pojazdy Plug-In Hybrid, wyposażone w wydajne silniki spalinowe i elektryczne, stanowią doskonałą alternatywę dla kierowców, którym zależy na niskich kosztach eksploatacji, mobilności oraz doskonałych osiągach.
Czym różni się hybryda HEV od hybrydy PHEV i którą wybrać?
Znasz już różnice między klasyczną hybrydą a hybrydą Plug-In, więc czas podjąć ostateczną decyzję. Nie będzie ona łatwa, ponieważ każdy z napędów ma swoje zalety.
Na HEV postaw, jeżeli:
- chcesz podróżować samochodem oszczędnym i elektrycznym, który nie wymaga ładowania;
- poruszasz się głównie po mieście i nie masz dostępu do zewnętrznego źródła ładowania (zwłaszcza publicznych stacji);
- posiadasz ograniczony budżet (hybrydy HEV są tańsze niż PHEV).
Na PHEV postaw, jeżeli:
- możesz ładować akumulator (np. w domu lub w pracy);
- chcesz na co dzień podróżować w trybie elektrycznym i zyskać duże oszczędności na paliwie;
- chcesz zyskać maksymalną mobilność - zarówno na krótkich, jak i długich trasach.
Planujesz zakup pojazdu z napędem hybrydowym? Postaw na nowoczesne modele samochodów Toyoty!
Interesują Cię samochody hybrydowe? Sprawdź ofertę naszego salonu Toyoty, w którym zainwestujesz w najnowocześniejsze modele - zarówno osobowe (Corolla, Yaris czy Prius), jak i SUV (RAV4, Yaris Cross, Highlander czy C-HR). W naszej ofercie znajdziesz zarówno klasyczne hybrydy, jak i Plug-In, a także samochody elektryczne. Zapraszamy do sprawdzenia pełnego katalogu i umówienia się na jazdę próbną!
Autor: Piotr Czernecki