Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)

Hybryda plug-in - czym jest? Cechy i zalety

hybryda plug-in czym jest

Jeszcze do niedawna samochody hybrydowe były dla kierowców ciekawostką. Dzisiaj sytuacja diametralnie się zmieniła i auta z tym napędem cieszą się dużym zainteresowaniem - również w Polsce. Wpływ na ich dynamicznie rosnącą popularność ma nowoczesna odsłona hybrydy, czyli plug-in. Co to takiego? Jak działa? I w czym hybryda plug-in jest lepsza od tej klasycznej? Oto kompleksowy poradnik, w którym odpowiadamy na wszystkie te pytania!

Czym jest i jak działa hybryda plug-in (PHEV)?

Hybryda plug-in (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to rodzaj pojazdu hybrydowego, łączący silnik spalinowy i elektryczny, który może być ładowany z zewnętrznego źródła energii elektrycznej (np. gniazdka lub stacji ładowania). W odróżnieniu od zwykłych hybryd (HEV), które ładują się tylko w czasie jazdy (rekuperacja), plug-iny mają większy akumulator i umożliwiają jazdę w trybie w pełni elektrycznym przez kilkadziesiąt kilometrów.

Jak to działa w praktyce?

  • Silnik elektryczny w hybrydzie plug-in wykorzystywany jest do napędzania pojazdu na krótkich dystansach (zwykle 30-100 km, w zależności od modelu). Akumulator gromadzi energię, którą można naładować z zewnętrznego źródła (gniazdko, stacja ładowania), a jazda w trybie elektrycznym jest bezemisyjna, co wpływa korzystnie na jakość powietrza i środowisko naturalne.
  • Silnik spalinowy działa jak w tradycyjnym samochodzie, spalając paliwo (zwykle benzynę), by napędzać auto hybrydowe. Jest wykorzystywany, gdy w akumulatorze wyczerpie się energia elektryczna albo gdy potrzebna jest większa moc (np. podczas jazdy na autostradzie).
  • W trybie hybrydowym, w którym oba silniki współpracują ze sobą, silnik spalinowy może również wspierać ten elektryczny, zwiększając efektywność pojazdu.

Wszystko to sprawia, że hybryda plug-in łączy zalety samochodu elektrycznego (niska emisja, oszczędności) i tradycyjnego samochodu spalinowego (większy zasięg), stanowiąc dzisiaj doskonałą alternatywę dla wymagających kierowców.

Czym różni się hybryda typu plug-in od klasycznego napędy hybrydowego?

Hybryda plug-in od klasycznej hybrydy (HEV) różni się pod wieloma względami. Kluczowe są zasięg elektryczny oraz możliwość ładowania z sieci elektrycznej:

  • PHEV ma większy akumulator, który można ładować z zewnętrznego źródła (np. domowego gniazdka lub stacji na stacji ładowania), pozwala jeździć wyłącznie na prądzie na dłuższych dystansach (nawet 100 km), a po wyczerpaniu akumulatora przełącza się na silnik spalinowy.
  • HEV ma mniejszy akumulator, który ładuje się wyłącznie podczas jazdy (odzyskiwanie energii, czyli rekuperacja), w związku z czym nie oferuje możliwości podróżowania na długich dystansach tylko na prądzie (silnik elektryczny jedynie wspomaga jednostkę spalinową).

Podsumowując - PHEV pozwala na większe oszczędności paliwa i niższe emisje, ale jest droższy i wymaga regularnego ładowania. HEV jest z kolei prostszy, tańszy, ale nie oferuje pełnej jazdy elektrycznej.

Jakie zalety ma samochód hybrydowy plug-in?

Duża i wciąż rosnąca popularność pojazdów plug-in hybrid nie jest dziełem przypadku. Zapewniają one kierowcom i pasażerom wiele korzyści. Do tych najważniejszych zaliczamy:

  • niskie koszty eksploatacji - dzięki możliwości jazdy na prądzie koszty użytkowania PHEV są mniejsze, zwłaszcza w miastach, gdzie krótkie trasy mogą być pokonywane bez użycia paliwa;
  • większą elastyczność - duży zasięg w trybie elektrycznym i możliwość ładowania akumulatora z domowej sieci lub na publicznej stacji ładowania sprawiają, że kierowca może jeździć na prądzie zarówno w miastach, jak i dłuższych trasach;
  • cichą pracę - jazda wyłącznie na silniku elektrycznym generuje dużo mniej hałasu i tym samym jest znacznie bardziej komfortowa, co wpływa na wyższą jakość podróży, szczególnie w miastach i na krótkich dystansach;
  • bardzo dobre osiągi - hybrydy PHEV mogą posiadać potężne układy napędowe, nawet o mocy większej niż 200 KM, co zapewnia doskonałe przyspieszenie i pozwala czerpać maksymalną przyjemność z jazdy (miejskiej oraz na drogach szybkiego ruchu);
  • ekologiczność - w trybie elektrycznym samochód nie emituje spalin, co zmniejsza zanieczyszczenie powietrza i wpływa korzystnie na środowisko, szczególnie w miastach;
  • dostęp do stref niskoemisyjnych - w niektórych miastach samochody z napędem plug-in hybrid mogą wjeżdżać do stref niskoemisyjnych, gdzie tradycyjne samochody spalinowe mają ograniczenia, co zwiększa mobilność;
  • ulgi podatkowe i przywileje - właściciele PHEV mogą korzystać z ulg podatkowych, dopłat rządowych, darmowego parkowania lub innych przywilejów, co obniża całkowity koszt posiadania pojazdu.

Wszystko to sprawia, że samochody z takim układem napędowym są polecane osobom ceniącym sobie niskie koszty eksploatacji, ekologię, komfort oraz mobilność.

Samochody hybrydowe typu plug-in - najczęściej zadawane pytania

Zainteresowany? W takim razie czas rozwinąć niektóre istotne kwestie, które poruszyliśmy wcześniej, i odpowiedzieć na kilka często zadawanych pytań dotyczących hybryd plug-in!

Jaki zasięg ma hybryda plug-in?

Zasięg hybrydy plug-in zależy od modelu i pojemności baterii. Zazwyczaj wynosi od 30 do 100 km w trybie elektrycznym, co daje ogromne możliwości związane z podróżowaniem po miastach i na dłuższych trasach.

Czy hybryda plug-in jest bardziej oszczędna niż samochód z silnikiem spalinowym?

Tak, hybryda plug-in jest bardziej oszczędna niż samochody z silnikiem benzynowym, zwłaszcza na krótkich dystansach, ponieważ pozwala jeździć wyłącznie na prądzie, co zmniejsza zużycie paliwa.

Czy hybrydy plug-in są bardziej ekologiczne niż zwykłe samochody spalinowe?

Tak, hybrydy plug-in są bardziej ekologiczne, ponieważ w trybie elektrycznym nie emitują spalin, co redukuje zanieczyszczenie powietrza i ma korzystny wpływ na środowisko naturalne.

Jak tankować hybrydę plug in?

Hybrydę plug-in ładuje się z zewnętrznego źródła prądu (gniazdka, przydomowej ładowarki lub stacji ładowania). Tankowanie jest natomiast identyczne jak w samochodzie spalinowym.

Jak długo ładuje się hybryda PHEV?

Czas ładowania zależy od mocy ładowarki. W przypadku gniazdka domowego cały proces trwa około 3-5 godzin, a korzystając z szybkiej ładowarki, można skrócić go do zaledwie 1-2 godzin.

Czy muszę ładować samochód hybrydowy plug-in codziennie?

Nie ma takiej potrzeby. Warto jednak pamiętać, że regularne ładowanie hybrydy plug-in pozwala na częstsze korzystanie z jazdy elektrycznej, która pozwoli Ci zyskać spore oszczędności i cieszyć się wyższym komfortem podróżowania.

Szukasz nowoczesnej hybrydy plug-in? Sprawdź ofertę Toyoty!

Na rynku znaleźć można coraz więcej nowoczesnych samochodów, które w efektywny sposób wykorzystują zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Prym w tej dziedzinie wiedzie Toyota - prekursor napędów hybrydowych, który przyczynił się do rozwoju układów plug-in nowej generacji.

W ofercie Toyoty znajdziesz szeroki wybór samochodów PHEV. Do tych najbardziej polecanych zaliczamy:

  • RAV4 Plug-In Hybryd - to przestronny SUV, który posiada układ o zawrotnej mocy 306 KM (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund), oferuje zasięg do 75 km w trybie elektrycznym i wyróżnia się rekordowo niskim średnim zużyciem paliwa (na poziomie nawet 1 l/100 km);
  • C-HR Plug-In Hybrid - to popularny na całym świecie SUV, który dzięki silnikowi o mocy 223 KM rozpędza się do "setki" w zaledwie 7,4 sekundy, zapewnia zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu do 66 km w cyklu mieszanym oraz imponuje niskim zużyciem paliwa (0,8-0,9 l/ 100 km);
  • Prius Plug-In Hybrid - to legendarny już model, który w swojej najnowszej odsłonie posiada moc 223 KM (przyspieszenie w 6,7 sekundy) i zapewnia kierowcom największe oszczędności (średnie zużycie paliwa 0,5-0,7 l/100 km). 
Chcesz sprawdzić, czy któryś z tych modeli to auto idealne dla Ciebie? Umów się na jazdę próbną w naszym salonie i przekonaj się, jak przyjemne jest podróżowanie samochodem typu plug-in hybrid! Oczywiście w naszej ofercie znajdziesz również tradycyjne hybrydy oraz najnowocześniejsze auta elektryczne. Wybór należy do Ciebie!
 
Autor: Piotr Czernecki