Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)

Hybryda plug-in - koszt ładowania i eksploatacji

ładowanie hybrydy plug-in koszt

Samochody hybrydowe typu plug-in nie bez powodu uznawane są za najbardziej ekonomiczne pojazdy, jakie są obecnie dostępne na rynku. Połaczenie silnika spalinowego i elektrycznego pozwala bowiem znacząco ograniczyć zużycie paliwa – szczególnie w codziennej jeździe miejskiej, gdzie większość trasy można pokonać wyłącznie na prądzie. Warto sprawdzić więc, jakie są koszty ładowania i eksploatacji takich pojazdów oraz czy rzeczywiście zapewniają one większe oszczędności niż tradycyjne auta z silnikami benzynowymi!

Ile kosztuje ładowanie samochodu hybrydowego plug-in?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ koszt naładowania hybrydy plug-in zależy od kilku czynników. Prąd do akumulatora w swoim samochodzie możesz dostarczyć na dwa sposoby - w domowych warunkach albo na specjalnej stacji ładowania. W każdym z tych przypadków koszty będą inne.

Ładowanie auta hybrydowego w domu (z domowego gniazdka)

Koszt ładowania w przypadku hybryd plug-in zależy oczywiście od aktualnych cen energii elektrycznej, które w Polsce na tę chwilę wynoszą średnio ok. 1 zł za 1 kWh. W efekcie pełne naładowanie baterii (od zera do stu procent) silnika elektrycznego (w domu kosztuje około 40 zł. Daje to możliwość przejechania na jednym ładowaniu od 40 do 60 km w trybie elektrycznym - w zależności od modelu auta i pojemności jego baterii.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że koszty mogą być różne w zależności od taryfy energetycznej, z której korzystasz. W naszym kraju najczęściej stosowane są taryfy G11 (jednostrefowa) oraz G12 (dwustrefowa).

  • W przypadku taryfy G11 obowiązuje jedna stawka za energię elektryczną przez całą dobę - wynosi aktualnie 1,03 zł/kWh. 
  • Taryfa G12 dzieli dobę na dwie strefy - dzienną (droższą - 1,06 zł/kWh) oraz nocną (tańszą - 0,75 zł/kWh).

Jaki z tego wniosek? Ładowanie w domu w taryfie G12 podczas godzin nocnych jest najbardziej oszczędnym rozwiązaniem.

Ładowanie pojazdu hybrydowego na stacji 

Właściciele hybryd plug-in mają możliwość ładowania swojego samochodu nie tylko ze zwykłego gniazdka elektrycznego w domu, ale również na ogólnodostępnych stacjach ładowania. W tym przypadku koszty zależeć będą od tego, czy zdecydujesz się na ładowanie prądem przemiennym, czy stałym

  • cena ładowania prądem zmiennym (AC) wynosi ok. 1,20-2,15 zł/kWh;
  • cena ładowania prądem stałym (DC - np. o mocy 100 kW) wynosi ok. 1,70-3,15 zł/kWh.

Bardziej opłacalne jest więc korzystanie ze stacji AC, jednak wiąże się to z pewnym udogodnieniem - są one wolniejsze od tych DC. W efekcie czas ładowania na stacjach AC może wynosić od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od mocy stacji i pojemności baterii pojazdu, zaś na DC od 30 minut do 2 godzin. 

Uwaga! W naszym kraju dostępne są również darmowe punkty ładowania, które można znaleźć np. na parkingach przed większymi galeriami handlowymi, a infrastruktura ładowania rozwija się z każdym miesiącem, co jest niezwykle korzystne dla właścicieli hybryd i elektryków.

Hybrydy typu plug-in a samochody z silnikiem spalinowym - różnice w kosztach

Rosnące w naszym kraju koszty energii elektrycznej sprawiają, że wiele osób poddaje w wątpliwość opłacalność inwestowania w auta elektryczne lub hybrydowe. W praktyce jednak jest to świetna inwestycja - oto dowód!

  • Hybryda plug-in (przy cenie prądu 1 zł/kWh). Załóżmy, że pełne naładowanie baterii pozwala na przejechanie 50 km. Koszt pełnego naładowania wynosi 10 zł (10 kWh x 1 zł/kWh), więc koszt przejechania 100 km w trybie elektrycznym wynosi 20 zł (2 pełne ładowania).

  • Samochód spalinowy (przy cenie paliwa 6 zł/litr). Załóżmy średnie spalanie wynoszące 6 litrów na 100 km. Koszt przejechania 100 km to 36 zł (6 litrów x 6 zł/litr). Oczywiście im większe zużycie paliwa, tym większe wydatki, dlatego inwestowanie w ekonomiczne auta to klucz do oszczędności.

Powyższy przykład pokazuje, że hybryda plug-in jest bardziej oszczędna w porównaniu do tradycyjnego auta, dlatego budzi zainteresowanie coraz większej liczby kierowców.

Koszty eksploatacyjne hybrydy plug-in

Oczywiście koszt ładowania samochodu elektrycznego czy hybrydowego to niejedyny wydatek, z jakim musi liczyć się jego właściciel. Dodać do niego należy również wydatki związane z eksploatacją pojazdu. O czym mowa?

1. Koszt paliwa

Choć hybrydy plug in są przede wszystkim napędzane elektrycznie, to w momencie wyczerpania energii z baterii pojazd przełącza się na silnik spalinowy. Niezbędne do jego działania jest więc paliwo, które zawsze powinno znajdować się w baku. Z jakim kosztem się to wiąże?

W zależności od stylu jazdy, zasięgu elektrycznego oraz rodzaju pojazdu, koszt zużycia paliwa może się różnić. Średnie spalanie w trybie spalinowym wynosi od 4 do 6 litrów na 100 km, co przy obecnych cenach paliwa (6–7 zł za litr benzyny) daje koszt rzędu 24–42 zł na 100 km w trybie spalinowym. To, ile ostatecznie będziesz płacić za benzynę, zależy więc w dużej mierze od tego, jak często wybierasz się w dłuższe trasy i poza miasto.

2. Koszty serwisowe

Ogromną zaletą w przypadku samochodów hybrydowych typu plug-in jest niezawodność, która przekłada się na niższe koszty serwisowania. Wynika to z kilku kwestii:

  • większej żywotności hamulców - zużywają się one dużo wolniej dzięki systemowi rekuperacji energii podczas hamowania, dzięki czemu rzadziej trzeba wymieniać tarcze i klocki hamulcowe;
  • mniejszej podatności silnika na usterki - dzięki wsparciu silnika elektrycznego pracuje on krócej i w optymalnych warunkach, co znacząco zmniejsza jego eksploatację;
  • mniejszego ryzyka uszkodzenia układu wydechowego - jest on narażony na mniejsze zużycie dzięki krótszym cyklom pracy silnika spalinowego, co może mieć wpływ na dłuższą żywotność katalizatora czy tłumika.

Warto przy tym pamiętać, że serwisowanie samochodów hybrydowych wymaga specjalistycznej wiedzy. Jeżeli więc Twoja hybryda plug-in odmawia posłuszeństwa, odwiedź autoryzowany punkt serwisowy!

3. Ubezpieczenie

Ubezpieczenie samochodu hybrydowego plug-in może być nieco droższe niż dla pojazdów z napędem spalinowym, głównie ze względu na wyższą wartość pojazdów tego typu. Oczywiście nie zawsze musi tak być, a wiele zależy również od wieku kierowcy, miejsca zamieszkania czy historii ubezpieczeniowej.

Jak zmniejszyć koszty eksploatacji i ładowania hybrydy plug-in?

Skoro wiesz już, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego i hybrydowego, czas przejść do bardzo istotnej części niniejszego artykułu - oszczędności. Można je zyskać na wiele różnych sposobów i tym samym ograniczyć wydatki - zarówno te związane z ładowaniem, jak i eksploatacją. Oto kilka wskazówek, z których warto korzystać!

  • Ładuj samochód w domu, korzystając z taryfy G12. Oferuje ona tańszy prąd w nocy i weekendy, co sprawia, że możesz znacząco obniżyć koszt ładowania. Przykładowo, zamiast 1 zł/kWh możesz płacić nawet 0,70 zł/kWh.
  • Unikaj szybkiego ładowania na stacjach DC, jeśli nie musisz. Ładowarki DC (szybkie) są wygodne, ale ich koszt potrafi być nawet 2–3 razy wyższy niż w przypadku procesu ładowania w domu czy na stacjach AC. Korzystaj więc z nich głównie w nagłych sytuacjach, ponieważ w codziennym użytkowaniu bardziej opłacalne jest wolniejsze, ale tańsze ładowanie.
  • Zainwestuj w przydomową ładowarkę. Domowa stacja do ładowania samochodu elektrycznego w domu (tzw. wallbox) zwiększa komfort i bezpieczeństwo. Pozwala szybciej i efektywniej ładować auto niż zwykłe gniazdko. Długofalowo to inwestycja, która zwraca się poprzez niższe koszty i wygodę.
  • Zainwestuj w fotowoltaikę. Ładowanie auta przy użyciu energii ze słońca to niemal darmowa jazda. Połączenie hybrydy plug-in z instalacją PV znacznie redukuje miesięczne wydatki, a do tego jest ekologiczne i zapewnia Ci pełną niezależność od wahań cen prądu.
  • Wykorzystuj maksymalnie tryb elektryczny w mieście. Hybrydy najlepiej sprawdzają się w ruchu miejskim, gdzie często można jechać wyłącznie na prądzie. Wybieraj więc krótsze trasy, by cieszyć się maksymalnymi oszczędnościami i ograniczyć zużycie tradycyjnego paliwa do minimum.
  • Dbaj o styl jazdy. Płynne przyspieszanie, unikanie nagłych hamowań i jazda ze stałą prędkością przekładają się na niższe zużycie paliwa i energii. W hybrydzie to szczególnie istotne, bo pozwala częściej korzystać z trybu elektrycznego. Możesz mieć pewność, że dobre nawyki będą miały przełożenie na realne oszczędności.
  • Korzystaj z rekuperacji energii. System odzyskiwania energii podczas hamowania pozwala doładować akumulator bez podłączania auta do prądu. To darmowa energia, którą możesz wykorzystać później w czasie jazdy - w mieście rekuperacja potrafi zdziałać cuda w kontekście efektywności!
  • Regularnie serwisuj pojazd. Dzięki silnikowi elektrycznemu wiele podzespołów w hybrydzie zużywa się wolniej, ale nie zwalnia Cię to z regularnych przeglądów. Dbanie o stan techniczny zapobiega awariom i przedłuża żywotność auta (lepiej zapobiegać niż płacić za drogie naprawy!).

Najlepszy sposób na oszczędności? Nowoczesna hybryda plug-in Toyoty lub samochód elektryczny!

Chcesz pokonywać kolejne kilometry w maksymalnym komforcie i cieszyć się oszczędnościami? Postaw na jeden z samochodów hybrydowych Toyoty - producenta, który specjalizuje się w tej technologii. W ofercie naszego salonu znajdziesz najnowsze modele, w tym Prius Plug-in Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid oraz C-HR Plug-in Hybrid - umów się na jazdę próbną i przekonaj się, jak przyjemna oraz ekonomiczna jest jazda hybrydą.

Pamiętaj! Koszt zakupu samochodu hybrydowego nie musi być problemem. Sprawdź oferowane przez nasz salon formy finansowania i wybierz najbardziej korzystne rozwiązanie!

Autor: Piotr Czernecki