Samochody na wodór - czy to rozwiązanie przyszłości?
Branża motoryzacji rozwija się w bardzo szybkim tempie i z każdym kolejnym rokiem zaskakuje kierowców. Najlepszym dowodem na poparcie tej tezy są coraz bardziej powszechne i cenione pojazdy napędzane wodorem, których liczne zalety dostrzegają nawet najwięksi sceptycy nowych technologii. Czym są i jak działają samochodu na wodór? Jakie są ich zalety oraz wady? I w końcu - czy tego rodzaju pojazdy rzeczywiście stanowią przyszłość motoryzacji? Na te oraz inne pytania odpowiadamy poniżej - zapraszamy do lektury!
Co to jest i jak działa samochód wodorowy?
Samochody wodorowe, jak sama nazwa wskazuje, napędzane są wodorem, a więc najczęściej występującym pierwiastkiem na naszej planecie. Zasada działania takich pojazdów jest stosunkowo prosta - jego fundamentem jest odwrócona elektroliza wody, która prowadzi do wytworzenia się energii elektrycznej i tym samym napędzenia silnika. Cały proces składa się z kilku etapów:
- najpierw zbiornik napełniany jest wodorem pod wysokim ciśnieniem, po czym trafia do ogniwa paliwowych;
- w ogniwach paliwowych dochodzi do połączenia jonów wodoru w anodzie z tlenem w katodzie;
- po połączeniu wodoru z tlenem powstaje woda, a przepływ elektronów między elektrodami powoduje wytworzenie się energii elektrycznej.
Bardzo istotną rolę w całym procesie odgrywają ogniwa wodorowe, w których dochodzi do połączenia wodoru z tlenem. W praktyce to właśnie tam powstaje energia elektryczna, która napędza silnik samochodu wodorowego, a także służy do ładowania akumulatora. Prąd magazynowany jest natomiast w specjalnej baterii, za której prawidłowe działanie odpowiada odpowiednia jednostka sterująca.
Jakie są największe zalety i wady samochodów na wodór?
Tak proste działanie układu napędowego i łatwy dostęp do powszechnego na Ziemi wodoru sprawia, że samochody z takim napędem stają się coraz bardziej powszechne - również w naszym kraju. Posiadają przy tym wiele zalet, o których warto powiedzieć więcej. Do tych najważniejszych zaliczamy przede wszystkim:
- ekologiczność - samochody na wodór emitują jedynie wodę w postaci pary wodnej, co oznacza brak emisji dwutlenku węgla (CO2) czy szkodliwych zanieczyszczeń (np. tlenku azoty czy cząstek stałych) do atmosfery, co jest niezwykle korzystne w kontekście dbania o środowisko naturalne oraz walki ze zmianami klimatycznymi;
-
dobre osiągi - auta na wodór mogą posiadać bardzo potężne silniki, rzędu 150-200 KM, dzięki czemu są niezwykle dynamiczne, bardzo dobrze przyspieszają i zapewniają dużą radość z jazdy, co sprawia, że decyduje się na nie coraz więcej osób;
- duży zasięg - samochody na wodór mogą oferować zasięg porównywalny lub nawet wyższy niż auta elektryczne (np. 600 km na jednym tankowaniu), co jest szczególnie korzystne podczas pokonywania długich tras;
- szybkie tankowanie - czas tankowania pojazdu na wodór jest porównywalny do czasu tankowania tradycyjnego samochodu z silnikiem spalinowym i zwykle trwa kilka minut, w czym znacząco wyprzedza między innymi samochody w pełni elektryczne;
- przystępne ceny paliwa - 1 kg wodoru nie kosztuje dużo, dlatego samochody z takim silnikiem mogą skutecznie rywalizować z pojazdami napędzanymi benzyną, a nawet olejem napędowym;
- niską awaryjność - samochody wodorowe, podobnie jak pojazdy elektryczne, mają mniej ruchomych części niż tradycyjne samochody spalinowe - ich silnik elektryczny, napędzany energią z ogniwa paliwowego, jest mniej skomplikowany niż silnik spalinowy, co oznacza mniejszą liczbę elementów, które mogą się zużyć lub ulec awarii (np. brak tradycyjnej skrzyni biegów, alternatora czy turbosprężarki);
- ogromny potencjał - wodór może służyć nie tylko do tankowania samochodów osobowych, ale również pojazdów dostawczych czy autobusów, co daje niemal nieograniczone możliwości jego wykorzystywania w transporcie.
A co z wadami? Jest ich o wiele mniej niż zalet, jednak istnieją, z czego muszą zdać sobie sprawę przyszli właściciele tego rodzaju pojazdów. Problemem jednak nie są same samochody, a infrastruktura ich tankowania. Zarówno w Polsce, jak i innych krajach, dostępnych jest stosunkowo niewiele stacji do tankowania aut z napędem wodorowym, co może powodować pewne trudności związane z długimi podróżami i ograniczać mobilność ich właścicieli. Jednak dzięki rozwojowi stacji ładowania problem ten staje się z roku na rok coraz mniejszy, a perspektywy na przyszłość rysują się w jasnych barwach.
Oczywiście warto pamiętać również o cenie. Za niezawodność, oszczędność i najwyższy komfort jazdy trzeba zapłacić zwykle minimum 200 tysięcy złotych. Na szczęście, dzięki obowiązującym w naszym kraju programom dofinansowań (np. Mój Elektryk), możliwe jest znaczące zmniejszenie kosztu początkowego, co pozwoli Ci zainwestować w swój wymarzony samochód wodorowych na korzystnych warunkach i zyskać niemałe oszczędności.
Fakty i mity na temat aut wodorowych
Skoro wiesz już, jak działają i jakie zalety posiadają pojazdy wodorowe, warto powiedzieć więcej na temat faktów i mitów, które krążą w przestrzeni publicznej i często wprowadzają w błąd przyszłych inwestorów. Dotyczą przede wszystkim cen paliw, osiągów oraz niskiej dostępności samochodów na wodór.
1. Paliwo do samochodu na wodór jest drogie
MIT. Aktualnie średni koszt zakupu 1 kilograma wodoru (lata 2023 - 2024 ) oscyluje w granicach 40-50 zł, a taka ilość pozwala na przejechanie około 100 km. Płacąc więc kwotę rzędu 160-200 zł, możesz bez obaw pokonać trasę nawet o długości 400 km, co jest naprawdę dobrym wynikiem i pozwala właścicielowi takiego samochodu zyskać oszczędności.
2. Stacje tankowania wodoru w Polsce nie są powszechnie dostępne
FAKT. W Polsce działa obecnie zaledwie kilka stacji ładowania samochodów wodorowych (m.in. w Warszawie, Rybniku, Poznaniu, Krakowie, Koninie i Solcu Kujawskim), co może stanowić spory problem dla kierowców. Jednak, jak wspomnieliśmy wcześniej, liczba takich punktów rośnie z każdym rokiem i już teraz zapowiedziano budowę kilku kolejnych. Z roku na rok tankowanie samochodu na wodór okaże się więc coraz łatwiejsze, a efektem tego będzie bez wątpienia rosnąca popularność takich pojazdów.
3. Ładowanie samochodu na wodór jest trudne
MIT. Zatankowanie samochodu wodorowego nie różni się znacząco od tankowania pojazdów spalinowych. Do napełnienia baku auta wystarczy użyć specjalnego pistoletu z czystym wodorem, a cały proces trwa zaledwie kilka minut. Z tankowaniem poradzi sobie więc każdy użytkownik, nawet taki, który nie miał wcześniej do czynienia z tą technologią.
4. Napęd wodorowy emituje spaliny
MIT. Samochody wyposażone w zbiorniki wodoru nie emitują ŻADNYCH spalin, w związku z czym są pojazdami w stu procentach bezemisyjnymi oraz ekologicznymi. Przyczyniają się więc do ograniczenia szkodliwych związków w powietrzu i odgrywają niezwykle istotną rolę w redukcji śladu węglowego.
5. Samochodu na wodór mają niewielki zasięg
MIT. Jak wspomnieliśmy wcześniej, wysokiej klasy samochody na wodór są w stanie przejechać po pełnym zatankowaniu nawet 600 i więcej km, dzięki czemu są w stanie zapewnić mobilność i maksymalny komfort podróży - również podczas dalekich wypraw, np. za granicę.
6. W Polsce nie można kupić samochodu na zielony wodór
MIT. W Polsce dostępne są nowoczesne i niezawodne samochody wodorowe, których najlepszym reprezentantem jest bez wątpienia Toyota Mirai drugiej generacji. To pojazd, który zużywa zaledwie 0,84 kg wodoru na 100 km - wyposażony w zbiornik o pojemności 5,6 kg jest więc w stanie przejechać nawet 650 km na jednym tankowaniu. Do jego atutów zaliczamy także tankowanie w zaledwie 5 minut, nowoczesny system oczyszczający powietrze, bardzo dobre osiągi (wytwarza łączną moc 182 KM), a także zaawansowany system multimedialny i bezpieczeństwa. Dodając do tego komfortowe i ergonomiczne wnętrze, a także stylowy wygląd, otrzymujemy samochód godny przetestowania - również przez najbardziej wymagających kierowców.
7. Samochody wodorowe nie są bezpieczne
MIT. Takie przekonanie wynika z faktu, że wodór jest łatwopalny i w przypadku bardzo wysokich temperatur może spowodować pożar. Jednak w przypadku samochodów z takim napędem wszelkie ryzyko jest całkowicie wykluczone, co wynika z kilku kwestii. Przede wszystkim producenci dbają o to, by samozapłon następował w odpowiedniej temperaturze, a samo paliwo spala się w formie małego, wąskiego słupa ognia, co ogranicza jego szybkie rozprzestrzenianie się. Co więcej, w takich pojazdach wykorzystuje się bardzo wytrzymałe i szczelne zbiorniki, które w parze ze wzmocnionymi konstrukcjami nadwozia eliminują wszelkie potencjalne zagrożenie.
Warto również dodać, że samochody wodorowe są bardzo nowoczesne i posiadają zaawansowane systemy bezpieczeństwa, jak np. Toyota T-Mate. Pozwalają one uniknąć wielu zagrożeń na drodze, co sprawia, że podróżowanie tego typu autami jest w pełni bezpieczne. Mogą więc służyć jako samochody rodzinne i służbowe, a także być intensywnie eksploatowane w różnych, nawet tych najtrudniejszych warunkach.
Czy samochody elektryczne i na wodór to przyszłość motoryzacji?
Tak. Samochody na wodór, podobnie jak elektryczne, są przyszłością motoryzacji, co wynika z ich bezemisyjności, niezawodności oraz doskonałych osiągów. Stanowią klucz do transformacji energetycznej i mogą znacząco przyczynić się do redukcji szkodliwych zanieczyszczeń, zapewniając długofalowe korzyści - również przyszłym pokoleniom.
Jeżeli więc chcesz zainwestować w 2024 roku w samochód wodorowy, mamy dla Ciebie świetną wiadomość. W naszym salonie przetestujesz Toyotę Mirai II, dzięki czemu przekonasz się, jak auto tego typu sprawuje się w trasie. Zyskasz możliwość przeprowadzenia jazdy próbnej oraz kompleksowe wsparcie specjalisty. Zapraszamy do kontaktu w celu umówienia wizyty!
Autor: Piotr Czernecki