1. Świat Toyoty
  2. O Toyocie

Toyota Auris - co ile wymiana rozrządu i ile kosztuje?

toyota auris wymiana rozrządu co ile

Układ rozrządu jest bardzo istotnym elementem każdego silnika spalinowego i wysokoprężnego. Pełni wiele funkcji, dzięki którym możliwa jest bezproblemowa praca jednostki napędowej. Co warto o nim wiedzieć? Jak często należy przeprowadzać wymianę rozrządu Toyot Auris? Ile kosztuje taka usługa? I w końcu - komu najlepiej zlecić to zadanie? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej!

Za co odpowiada układ rozrządu w Toyota Auris?

Zanim dowiemy się, kiedy konieczna jest wymiana rozrządu, sprawdźmy, jaką rolę odgrywa on w samochodzie Toyota Auris, a także innych modelach japońskiego producenta. Jak wspomnieliśmy wcześniej, stanowi jedną z części składowych każdego silnika spalinowego i wysokoprężnego, posiadając dwie kluczowe funkcje wpływające na pracę jednostki napędowej:

  • steruje dopływem powietrza do poszczególnych cylindrów;
  • pozwala na efektywne usuwanie spalin z poszczególnych cylindrów.

Układ rozrządu kontroluje proces otwierania i zamykania zaworów w głowicy cylindra silnika, stanowiąc jedną z najważniejszych części składowych samochodu. Niestety, tak jak w przypadku każdego innego podzespołu, jego poszczególne elementy mogą ulegać uszkodzeniu lub zużyciu - mowa tu zwłaszcza o paskach i łańcuchach rozrządu, które montowane są w zależności od konkretnego modelu auta (rzadziej uszkodzeniom ulegają koła zębate czy wałki rozrządu). 

Dlaczego wymiana rozrządu silnika jest tak istotna?

Niesprawny rozrząd może znacząco utrudnić, a nawet uniemożliwić użytkowanie pojazdu. Co więcej, zerwanie paska rozrządu albo uszkodzenie jego łańcucha może doprowadzić do awarii silnika, co wiąże się z koniecznością jego naprawy albo wymiany. W obu przypadkach poniesiesz bardzo duże koszty, których lepiej uniknąć. W jaki sposób?

Warto przede wszystkim regularnie wymieniać łańcuch rozrządu, a także zwracać uwagę na niepokojące objawy, które mogą świadczyć o jego uszkodzeniu. Mowa tu zwłaszcza o:

  • hałasach dobiegających spod maski - charakterystyczne są w tym przypadku zwłaszcza metaliczne dźwięki, przypominające nieco grzechotanie lub klekotanie;
  • nierównej pracy silnika albo spadku jego mocy;
  • nadmiernym zużyciu paliwa.

W przypadku paska rozrządu niepokój mogą budzić również widoczne na pierwszy rzut oka uszkodzenia, takie jak postrzępione krawędzie lub wytarta powierzchnia. W każdym z tych przypadków należy niezwłocznie odwiedzić specjalistyczny serwis, który oceni stan rozrządu. Powinien o tym pamiętać każdy kierowca - tylko dzięki temu unikniesz większych awarii i dodatkowych, dużych kosztów.

Toyota Auris - pasek rozrządu czy łańcuch rozrządu?

Kluczową kwestią w tym temacie jest to czy Twój samochód został wyposażony w pasek czy łańcuch rozrządu. W przypadku Toyoty Yaris zależne jest to przede wszystkim od generacji - w pierwszych latach produkcji tego modelu stosowano pasek, jednak z czasem coraz częściej zastępowano go łańcuchem. Powód był prozaicznie prosty - to drugie rozwiązanie wykazuje się dużo większą wytrzymałością mechaniczną i lepiej sprawdza się w przypadku silników o dużej mocy (np. a Auris Hybrid). 

Jeżeli nie masz pewności, czy w Twojej Toyocie zastosowano pasek, czy łańcuch rozrządu, zapoznaj się z dokumentacją dołączoną do auta albo skonsultuj się z dealerem lub pracownikiem autoryzowanego serwisu.

Wymiana paska rozrządu - jak często ją przeprowadzać?

Pasek rozrządu uznawany jest za rozwiązanie mniej wytrzymałe od łańcucha, co wynika z dwóch kwestii. Po pierwsze, tworzy się go z elastycznej gumy, która - choć stosunkowo trwała - z czasem może ulegać rozciąganiu lub naderwaniu. Po drugie, pasek rozrządu jest stale napięty (niezależnie od tego, czy silnik pracuje, czy nie), co również może wpływać negatywnie na jego trwałość.

W praktyce więc wymiana paska rozrządu ma miejsce zwykle co 5 lat albo po przejechaniu 120 tys. - 150 tys. kilometrów. Oczywiście warto regularnie sprawdzać jego stan - zwłaszcza, jeżeli podróżujesz głównie po mieście. W takiej sytuacji pasek trzeba zdemontować i wymienić na nowy nawet po mniej niż 100 tysiącach kilometrów.

Wymiana łańcucha rozrządu - jak często ją przeprowadzać?

Łańcuchy rozrządu, które wykonuje się z metalu, są dużo bardziej wytrzymałe od pasków. Niektórzy uważają nawet, że są w stanie przetrwać kilkanaście lat. W praktyce jednak zdarza się to bardzo rzadko - nawet tego rodzaju elementy narażone są na uszkodzenia i rozciąganie, dlatego zaleca się ich wymianę po kilkuset tysiącach przejechanych kilometrów. Może to być zarówno 200, jak i 400 tysięcy - nie ma na to reguły, dlatego warto regularnie sprawdzać jego stan.

Pamiętaj! W przypadku łańcucha rozrządu warto regularnie decydować się na wymianę oleju silnikowy, który z czasem traci swoje właściwości i w efekcie może mieć negatywny wpływ na pracę napędu. Dzięki regularnej wymianie oleju rozrząd będzie w stanie przetrwać o wiele dłużej i nie będzie konieczna jego regularna wymiana.

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Wiesz już, po jakim przebiegu należy wymienić łańcuch lub pasek rozrządu. A ile kosztuje taka usługa? Wszystko zależy od tego, jak zbudowany jest układ rozrządu i jaki model samochodu oraz rodzaj silnika użytkujesz. W praktyce ceny mogą kształtować się w granicach od 1500 do nawet 3000 zł. Oto kilka przykładów:

  • wymiana łańcucha rozrządu w Toyota Auris 1.4 i 16V VVT-i 97KM 71kW kosztuje około 1500 zł;
  • wymiana łańcucha rozrządu w Toyota Auris 1.6 benzyna Valvematic 132KM 97kW kosztuje około 2000 zł;
  • wymiana łańcucha rozrządu w Toyota Auris 2.0 D4D Diesel 125KM 92kW kosztuje około 2500 zł.

Pamiętaj! Również w przypadku najnowszej generacji silników hybrydowych Toyoty, obowiązkiem każdego kierowcy, po przejechaniu określonej liczby kilometrów, powinna być wymiana łańcucha. Cena usługi świadczonej przez doświadczonych mechaników wynosi zwykle od 2000 do 3000 zł.

Ile trwa wymiana łańcucha rozrządu?

W przypadku wymiany rozrządu bardzo trudno o jednoznaczne określenie, jak szybko specjaliści wykonają swoje zadanie. Wiele zależy tu od rodzaju silnika, a także lokalizacji samego układu. Rozrząd trzeba zdemontować, a żeby to zrobić niezbędny okazuje się również demontaż silnika lub elementów nadwozia - na czele ze światłami czy zderzakiem. W większości przypadków jest to więc proces dość skomplikowany i czasochłonny.

Ile średnio trwa wymiana rozrządu? Od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od jakości usług serwisowych. 

Czy należy wymieniać rozrząd na łańcuchu wraz z pompą wody?

Nie jest to obowiązkowe, jednak warto wymienić używaną na przestrzeni lat pompę wody. Zwłaszcza w sytuacji, gdy pełni ona funkcję napinacza łańcucha lub paska rozrządu. Jeżeli masz wątpliwości, zapytaj specjalisty, czy należy wymienić pasek rozrządu razem z pompą wody.

Gdzie wymienić rozrząd? Najlepiej w autoryzowanym serwisie Toyoty!

Wymiana rozrządu to czynność eksploatacyjna, o której muszą pamiętać wszyscy kierowcy. Każdy właściciel samochodu powinien także decydować na montaż oryginalnych elementów - od obudowy rozrządu, przez paski i łańcuchy, aż do wału korbowego. Zapewnią Ci to specjaliści autoryzowanego serwisu Toyoty - zapraszamy do skorzystania z naszej usługi wymiany rozrządu łańcuchowego lub paskowego. Dzięki niej można cieszyć się prawidłową pracą silnika oraz uniknąć jego awarii. 

W naszym serwisie wymiana rozrządu trwa krótko, dzięki czemu szybko wrócisz na trasę. Co więcej, koszt wymiany wcale nie musi być wysoki - niezależnie od tego, którą wersję Toyoty Auris posiadasz i czy rozrząd znajduje się w trudnodostępnym miejscu. W naszym serwisie możesz również wymienić olej silnikowy oraz pompę wody. Zapraszamy do wizyty albo kontaktu - w przypadku jakichkolwiek wątpliwości nasz specjalista udzieli niezbędnych wskazówek.

Autor: Piotr Czernecki