Toyota Yaris - jaki silnik wybrać?



Toyota Yaris to samochód osobowy, który szturmem podbił polskie i światowe drogi. Od 1999 roku stanowi synonim niezawodności, a jego doskonałe osiągi, eleganckie nadwozie oraz niskie koszty eksploatacji zostały docenione przez wielu kierowców. Ten sztandarowy model Toyoty doczekał się aż czterech generacji i wielu silników, którym warto przyjrzeć się bliżej. Sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne jednostki napędowe i na które możesz postawić w 2023 roku, by cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą w każdych warunkach!

Toyota Yaris pierwszej generacji - silniki benzynowe i silniki Diesla. Który wariant wybrać?

Już pierwsza generacja Toyoty Yaris zdominowała rankingi sprzedaży. Cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród kierowców, a dowodem na jej popularność jest aż 1,2 miliona sztuk Toyoty Yaris, które zostały sprzedane na całym świecie.

Samochód dostępny był łącznie w 4 wersjach silnikowych:

  • silnik benzynowy 1.0 VVT-i (1SZ-FE) o mocach 65KM i 68KM;
  • silnik benzynowy 1.3 VVT-i - o mocach 86KM (2NZ-FE) i 87KM (2SZ-FE);
  • silnik benzynowy 1.5 VVT-i (1NZ-FE) o mocach 105KM i 106KM;
  • silnik Diesla 1.4 D-4D (1ND-TV) o mocy 75K.

Mamy więc trzy jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Wszystkie wyposażone zostały w łańcuch rozrządu, co zapewniało niezawodną eksploatację na przestrzeni wielu lat. Do dzisiaj na rynku wtórnym Toyota Yaris I cieszy się niemałą popularnością, a chcąc w nią zainwestować, warto stawiać na warianty najbardziej oszczędne (1.0 ) albo ten o większej mocy, który również pali naprawdę niewiele (1.3).

Toyota Yaris II, czyli jeszcze lepsze dane techniczne. Który silnik wybrać?

Używana Toyota Yaris II to opcja dla tych osób, które cenią sobie elegancję, lepszą dynamikę oraz niewielkie spalanie. W porównaniu do poprzednika, samochód ten prezentował się o wiele ciekawiej i spełniała oczekiwania kierowców zarówno pod względem praktyczności i niezawodności, jak też osiągów. 

Toyota Yaris II dostępna była w aż 6 wersjach silnikowych:

  • silnik 1.0 VVT-i o mocy 69 KM;
  • silnik 1.3 o mocy 87 KM;
  • silnik 1.33 Dual VVT-i o mocy 100 KM;
  • silnik 1.5 VVT-i o mocy 107 KM;
  • silnik 1.8 VVT-i TS o mocy 133 KM (wersja TS);
  • silnik Diesla 1.4 D-4D o mocy 90 KM.

Pierwsze dwa napędy zapewniały to, co najbardziej charakterystyczne dla małej Toyoty, czyli umiarkowaną dynamikę oraz niewielkie spalanie. To typowe auta miejskie, które imponowały bezawaryjnością i doskonale sprawdzały się jako samochody rodzinne, którymi można podróżować zarówno do pracy, jak i na wakacje. Kierowcy, którym zależy na większej mocy i lepszych osiągach, powinni zainteresować się jednostkami o mocy 100 i 107 KM, zaś Ci najbardziej wymagający potężnym silnikiem 1.0 o mocy 133 KM - zapewniał on naprawdę doskonałą dynamikę jazdy, jednak jego użytkownicy musieli zmagać się z całkiem dużym spalaniem (nawet 10 l/100 przejechanych kilometrów).

Nie brakowało również użytkowników Yarisów II z silnikiem 1.4 D-4D (Diesla), który - jak przystało na jednostkę wysokoprężną - był nie tylko całkiem żwawy, ale również bardzo oszczędny w eksploatacji. Bez względu na to, który wariant wybierzesz dzisiaj, możesz liczyć na to, że auto będzie niezawodne i bardzo przyjemne w prowadzeniu.

Używana Toyota Yaris III – silniki VVT-i czy hybryda o niższym spalaniu i dużej odporności na typowe usterki?

Trzecia generacja wprowadziła małą rewolucję w modelu Toyota Yaris, ponieważ po raz pierwszy japoński producent zdecydował się zastosować w nim napęd hybrydowy, oparty na silniku benzynowym 1.5 i oczywiście silniku elektrycznym. Co więcej, samochód stał się nieco bardziej przestronny i prezentował się jeszcze bardziej okazale, dzięki czemu z miejsca stał się prawdziwym hitem sprzedażowym. Ciekawostką jest fakt, że obok typowo miejskiej Toyoty, użytkownicy mogli postawić również na silnik GRMN o niesamowitej mocy 212 KM, który nadawał Yarisowi sportowego sznytu.

Toyota Yaris III dostępna była w aż 6 wersjach silnikowych:

  • silnik benzynowy 1.0 VVT-i o mocach 69 KM i 72 KM;
  • silnik benzynowy 1.33 Dual VVT-i o mocy 99 KM;
  • silnik benzynowy 1.5 Dual VVT-i o mocy 111 KM;
  • silnik benzynowy 1.8 GRMN o mocy 212 KM;
  • silnik hybrydowy 1.5 Hybrid o mocy 61+73 KM (100 KM)
  • silnik Diesla 1.4 D-4D o mocy 90 KM.

Wybór jest więc całkiem spory - osoby poruszające się głównie po mieście i chcące korzystać z auta generującego niewielkie koszty eksploatacji, najczęściej stawiały na pierwszy wariant 1.0. Kierowcy, którym zależało na większej mocy i lepszej dynamice, decydowali się na potężniejsze jednostki - 1.33 VVT-i oraz jego następcę, czyli 1.5 VVT-i TS, który był mniej awaryjny. Wersja Yaris GRMN dedykowana była przede wszystkim miłośnikom sportowej, dynamicznej jazdy - do dzisiaj osiąga ona wysokie ceny na rynku wtórnym.

A co z napędem hybrydowym trzeciej generacji Yarisa? Jego elektryczna część generowała 61 KM mocy, zaś spalinowa 73 KM, co przekładało się łącznie na 100 KM mocy systemowej. Yaris Hybrid mógł jeździć w 100% na silniku elektrycznym na dystansie około 1,5 km i przy prędkości do 50 km/h, ale jego zastosowanie sprawiło, że wariant ten jest najbardziej oszczędny (zużycie paliwa na poziomie nawet 4 l/100 km) oraz niemal bezawaryjny. Atutami tego modelu są także możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania oraz umiejscowienie akumulatora pod kanapą, co nie ograniczało pojemności bagażnika.

Silnik Diesla to ten znany z poprzednika, który również tutaj sprawdza się znakomicie - zapewnia odpowiednią dynamikę, jest ekonomiczny i niezawodny. Wybór jednostki zależy więc od indywidualnych preferencji kierowcy.

Toyota Yaris IV, czyli silniki hybrydowe nowej generacji - oszczędne i o dużej dynamice

Najnowsza generacja Yarisa to przede wszystkim całkowicie odmieniony, nowoczesny design, a także konstrukcja oparta na platformie TNGA. Efekt? Nisko położony środek ciężkości, pewne prowadzenie oraz jeszcze lepsze osiągi, co sprawia, że trudno w tym segmencie o lepsze auto. A co z silniami?

Toyota Yaris IV dostępna jest w 3 wersjach silnikowych:

  • silnik benzynowy 1.0 o mocy 72 KM;
  • silnik benzynowy 1.5 o mocy 121 KM;
  • silnik hybrydowy 1.5 Dynamic Force o mocy 114 KM.

Mniejszy, względem poprzedników wybór, skutkuje jeszcze lepszym dopracowaniem jednostek napędowych. Toyota oferuje naprawdę solidne silniki benzynowe, które zapewniają świetną dynamikę jazdy i które nie zużywają dużo paliwa, doskonale nadając się zarówno do jazdy po mieście, jak i na dłuższych trasach. Pierwszy silnik współpracuje z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów, zaś drugi z 6-stopniową skrzynią manualną lub automatyczną CVT. Każdy z nich zapewnia komfort jazdy i niską awaryjność.

Jednak sytuacja rynkowa i coraz większe zainteresowanie hybrydami sprawiło, że Toyota postawiła w nowym Yarisie na układ hybrydowy czwartej generacji, w skład którego wchodzą: trzycylindrowy silnik benzynowy 1.5, dwa silniki elektryczne, sterownik, przekładnia planetarna i akumulator litowo-jonowego o wyższej mocy. Efekt? Aż o 16 KM mocy więcej niż w poprzednim napędzie, a także jeszcze niższe zużycie paliwa (3,7 l/100 km). Motor imponuje niezawodnością, lepszym przyspieszeniem, cichą pracą oraz zmniejszoną emisją spalin. Wszystko to sprawiło, że w 2022 roku to właśnie ten egzemplarz Toyoty Yaris był najpopularniejszym miejskim autem, dystansując konkurencję w segmencie B. 

Używana czy nowa Toyota Yaris?

Jak widać, wybór jest naprawdę spory, a przecież mówimy tylko o jednym modelu Toyoty. Yarisa z generacji I-III można zakupić na rynku wtórnym i będzie to świetne rozwiązanie dla tych osób, które poszukują oszczędności, a jednocześnie pragną zainwestować w auto niezawodne, które zapewnia należyty komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Pamiętaj jednak, by używany samochód kupować w sprawdzonym miejscu, a podczas testowania konkretnego modelu zwrócić uwagę na jego przebieg, stan techniczny (w tym nadwozia i foteli) oraz historię. Jeżeli chcesz uniknąć jakichkolwiek problemów, zapraszamy do odwiedzenia naszego salonu, w którym sprzedajemy sprawdzone auta w doskonałym stanie, a także zapewniamy na nie gwarancję.

Czwarta generacja Yarisa to nowe samochody prosto z salonu, które dostępne są zarówno za gotówkę, jak i w leasingu. Znajdziesz je oczywiście w naszym salonie - możesz postawić na wersję z silnikiem benzynowym, jak i układem hybrydowym, który zapewni Ci niezrównaną przyjemność z jazdy i najniższe koszty eksploatacyjne. Nie masz pewności, który wariant wybrać? Zapraszamy na jazdę próbną, dzięki której sprawdzisz, jak w praktyce prowadzi się każdy z modeli Toyoty Yaris IV.

Już wkrótce dostępny będzie nowy model Toyoty Yaris - w wersji z silnikiem hybrydowym o jeszcze większej mocy (130 KM). Oznacza to bardziej dynamiczną jazdę, lepsze wrażenia z jazdy oraz - w dalszym ciągu - bardzo niskie zużycie paliwa. Nowy Yaris to także całkowicie nowe i jeszcze bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, dzięki którym jazda w mieście i poza nim zapewni Ci jeszcze większy spokój. 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat nowego modelu albo chcesz skorzystać z porady specjalisty, który pomoże Ci wybrać Twój wymarzony samochód, zapraszamy do kontaktu lub wizyty w naszym salonie. W ofercie nie tylko Toyota Yaris, ale również inne cenione modele - Aygo X, Corolla, C-HR, Camry, Prius, RAV4, Highlander, Land Cruiser i wiele innych! Sprawdź, która Toyota spełni Twoje oczekiwania!

Autor: Piotr Czernecki